تایید اجرای نسخه سوم محدودیت سفر به آمریکا توسط دیوان عالی

us-travel-ban

دیوان عالی ایالات متحده نسخه سوم طرح ممنوعیت سفر ترامپ را از روز دوشنبه بطور کامل لازم الاجرا دانست . آخرین طرح ممنوعیت سفر توسط رئیس جمهور ترامپ در تاریخ 24 سپتامبر امضا شد که محدودیت های مختلفی را برای اقدام به تهیه ویزای ایالات متحده برای مردم هشت کشور : ایران، چاد، لیبی، ونزوئلا، سومالی، یمن، سوریه و کره شمالی ایجاد میکند.

بر خلاف نسخه قبلی طرح ممنوعیت سفر، محدودیت های ویزا در طرح ممنوعیت سفر 24 سپتامبر پس از یک دوره زمانی مشخص و بصورت خود به خود از بین نمی رود. این محدودیت ها سختگیرانه هستند، اما سفارت مربوطه این اختیار را دارد تا از اجرای قوانین در خصوص افراد محدود شده به صورت موردی چشم پوشی کند. این معافیت ها براساس شرایط خاص مانند داشتن بستگان در ایالات متحده یا نیاز به بازگشت جهت تکمیل و ادامه تحصیلات دانشگاهی در ایالات متحده می باشد.

تعدادی از شهروندان و گروه های حقوق مدنی به سرعت پرونده های دعوی علیه طرح ممنوعیت سفر 24 سپتامبر تشکیل دادند. شاکیان ادعا می کنند که محدودیت ها برای مسلمانان تبعیض آمیز بوده و رئیس جمهور ترامپ از اختیارات قانونی خود فراتر رفته است. در 17 اکتبر دادگاه های بدوی فدرال در هاوایی و مریلند بصورت موقت مانع اجرای طرح ممنوعیت سفر شدند.

تصمیم دیوان عالی در روز دوشنبه تاثیر مستقیم بر دعاوی طرح شده در هاوایی و مریلند نمی گذارد. این دعاوی هنوز به قوت خود باقی هستند و بررسی آن در دادگاه حل اختلاف در آخر این هفته دنبال خواهد شد. هرچند با دستور اخیر دیوان عالی محدودیت های ویزا به صورت اجرایی درآمده است اما رسیدگی به دعاوی طرح شده بصورت همزمان ادامه خواهد داشت.

دعاوی طرح شده در دادگاه های بدوی احتمالا توسط دادگاه عالی مورد بازبینی قرارخواهد گرفت. همانظور که از زمان صدور اولین طرح ممنوعیت سفر ترامپ در ژانویه 2017 شاهد هستیم، دامنه اجرا و تحقق مصوبه 24 سپتامبر نیز به احتمال زیاد در آینده دستخوش تغییراتی خواهد شد.