کسب شهروندی آمریکا

Woman holding a American flag.

شهروندان خارجی پس از پنج سال اقامت قانونی دائم در آمریکا اجازه دارند که برای کسب شهروندی ایالات متحده درخواست بدهند. این روند مراحل متعددی دارد. معمولاً متقاضی باید نشان دهد که قادر است به زبان انگلیسی بخواند، بنویسد و صحبت کند و نیز باید یک آزمون تاریخ و امور مدنی آمریکا را پشت سر بگذارد.

متقاضی باید طی پنج سال اقامت، بدون وقفه در آمریکا زندگی کند و “شخصیت اخلاقی خوب” خود را ثابت نماید. به همین خاطر است که ارتکاب برخی جرائم مانع از کسب شهروندی می‌شود. بسیار مهم است که متقاضی برای این پروسه قانونی آماده باشد و فرم‌های مربوطه را با صداقت کامل تکمیل کند. عدم صداقت و اشتباه در این روند می‌تواند نتیجه معکوس در پی داشته باشد.

پناهندگی

افرادی که در کشور خود به دلایل سیاسی، دینی، نژادی یا ملیتی با تبعیض و خشونت رو به رو هستند می‌توانند که برای پناهندگی در آمریکا درخواست بدهند. اگر با تقاضای آنان موافقت شد، این افراد می‌توانند که به طور نامحدود در ایالات متحد زندگی کنند و در این مدت برای ویزای اقامت دائمی برای خود و خانواده اشان درخواست بدهند.

اخراج

اگر شهروندان خارجی مرتکب تخلفات مهاجرتی یا جرایم مشخص دیگری شوند دولت آمریکا این اجازه را دارد که آن‌ها را اخراج کند. کسانی که اقامت دائم آمریکا را دارند یا از ویزاهای غیر مهاجرتی برخوردارند و نیز اشخاصی که به طور غیرقانونی در ایالات متحده به سر می‌برند،

در صورت اثبات تخلفات مشخص از سوی آنان، در معرض اخراج قرار می‌گیرند. تحت شرایط خاصی، این‌گونه افراد می‌توانند از موقعیت خود دفاع کنند و در ایالات متحده به زندگی خود ادامه دهند. ما توصیه می‌کنیم که در چنین موقعیتی حتماً با یک وکیل امور مهاجرت تماس بگیرید.